سگ و گربه

روشهای مختلف جلوگیری از ادرار گربه در خانه

جلوگیری از ادرار گربه در خانه

ادرار کردن گربه در خانه یکی از چالش‌های سختی است که تمام صاحبان گربه با آن مواجه می‌شوند و باید برای حل این مشکل، راه های مختلفی را امتحان کرد. در این مقاله قصد داریم تا بر حسب تجربیات خود و همچنین تجربیات سایر افراد، راه های جلوگیری از ادارار گربه در خانه را بررسی کنیم.

چرا گربه در خانه ادرار می‌کند؟!

گربه ها اصولا حیوانات بازیگوش و شیطونی هستند ولی در اکثر مواقع هنگامی که ادرار و مدفوع داشته باشند، معمولا در جای مناسب و در ظرف خاک گربه که مخصوص این کار است، ادرار می‌کنند. اما گاهی اوقات به دلایل مختلفی خلاف این را انجام می‌دهند و در خانه ادرار می‌کنند. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد که برخی از علل ادرار کردن گربه در خانه عبارتند از:

  • استرس و اضطراب

اگر گربه شما یک یا دوبار است که این کار را انجام می‌دهد شاید به دلیل استرس و اضطراب باشد! جابجایی، تغییر در محیط زندگی و صاحب جدید، حضور حیوانات خانگی جدید، تنش با سایر گربه‌ها و حتی سر و صدای زیاد می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب در گربه شده و منجر به ادرار کردن او در مکان‌های نامناسب شود. بنابراین برای یک یا دو بار این حرکت ممکن است عادی باشد.

  • بیماری

شاید علت جیش کردن گربه در خانه، به دلایل وجود بیماری عفونتی ادرار و مشکلات کلیوی باشد! بنابراین در صورت تکرر ادرار و عدم کنترل خود، گربه در سرجای خودش ادرار می‌کند. در چنین شرایطی اگر این مورد زیاد دیده شد، لازم است تا با دامپزشکان حرفه‌ای و با تجربه این مشکل را درمیان بگذارید.

 

علت جیش کردن گربه در خانه

 

  • جلب توجه و دیده شدن!

گاهی اوقات گربه‌ها برای جلب توجه، دیده شدن و توجه کردن صاحب خود به او، در مکان‌های نامناسب ادرار می‌کنند. این رفتار می‌تواند ناشی از کمبود توجه، بی‌اعتنایی یا تنبیه نامناسب باشد که باعث می‌شود گربه را لجباز تر کند…

 

کدام نژادها بیشتر در خانه و محل نامناسب ادرار می‌کنند؟

با توجه به اینکه نژادهای مختلفی از گربه ها وجود دارد ممکن است این مورد در برخی از گربه‌ها بیشتر باشد. برخی از این نژادها عبارتند از:

بهترین روش برای جلوگیری از ادرار گربه در خانه

یک ظرف ادرار کافی نیست! پیشنهاد ما به کسانی که احساس می‌کنند گربه شان بیش از حد ادرار می‌کند یا نمی‌تواند خود را نگه دارد این است که حداقل ۲ یا ۳ عدد توالت گربه را در خانه بگذارید. این ۲ ظرف خاک را با فاصله زیاد از هم بگذارید و سعی کنی در جاهایی آن را قرار دهید تا گربه شما به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. برخی گربه ها به دلیل اینکه تنبل هستند ممکن است به این دلیل جلوی ادرار خود را نگیرند و قبل از رسیدن به ظرف توالت خود، کارشان را انجام دهند.

به عنوان مثال، نژاد گربه پرشین و اگزوتیک از جمله گربه های تنبل هستند و در چنین شرایطی در صورتی که ادرار کردن آنها ناشی از مشکلات کلیوی و سایر بیماری ها نباشد، بهترین راه برای جلوگیری از ادرار گربه در خانه همین راه است.

یکی از بهترین و ضروری ترین لوازم نگهداری گربه، توالت گربه است که تقریبا وجود آن برای هر خانه‌ای لازم است. محصولات زیر، نمونه‌ای از انواع توالت گربه هستند که به شما از بهداشتی نگه داشتن فضای خانه کمک می‌کند.

 

 

سایر روش‌های جلوگیری از ادرار گربه در خانه

در ادامه برخی دیگر از روشها و راهکار جلوگیری از ادرار کردن گربه در خانه را بررسی خواهیم کرد که این راه و روش ها به شما در تغییر شرایط کمک خوبی خواهند کرد.

۱ . گربه خود را تنها نگذارید

هنگامی که به سفر می‌روید یا ساعات طولانی را در خانه نیستید، گربه شما ممکن است احساس ترس و ناامنی کند بنابراین ممکن است تا بر جاهای دیگری از خانه ادرار و یا مدفوع کند. پیشنهاد ما به شما این است که هنگامی که در سفر هستید، گربه را همراه با خود ببرید یا حتی الامکان فردی آشنا را که گربه شما او را میشناسد از او بخواهید مدام به گربه شما سر بزند.

۲ .  وقت بیشتری با او بگذرانید.

این کار باعث می‌شود تا گربه کمتر احساس تنهایی و افسردگی کند و در نتیجه باعث می‌شود تا بیشتر به حرف شما گوش بدهد.

۳ . مکان ‌هایی که قبلا ادرار کرده است را پاک کرده و علامت گذاری کنید.

با علامت گذاری و پاکسازی کردن منطقه ای که گربه قبلا ادرار کرده است به او نشان می‌دهید که این مکان، مکان مناسبی برای ادرار کردن نیست.

 

علت دستشویی کردن گربه بیرون از خاک چیست؟

علت دستشویی کردن گربه بیرون از ظرف خاک به دلایل مختلفی برمیگردد و یک دلیل مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد.

گاهی اوقات گربه شما به دلیل عدم تربیت و آموزش اصولی دست به این کار زده و تصور می‌کند که ادرار کردن خارج از ظرف مخصوص خود، امری عادی و ساده است بنابراین در هرکجای خانه این کار را انجام می‌دهد.

بازیگوشی و عمدی انجام دادن این کار یکی دیگر از دلایل دستشویی کردن گربه خارج از ظرف توالت است. برخی از گربه ذاتا شیطنت زیادی دارند و چون شما از روی دلسوزی زیاد، آنها را تنبیه نکرده‌اید، تصور میکنند که این کار مشکلی ندارد.

سنگ مثانه گربه یکی دیگر از مشکلات جدی است که باید با مراجعه به دامپزشک مجرب این مشکل برطرف شود. در صورتی که گربه سنگ مثانه داشته باشد ممکن است نتواند خود را نگه دارد و در هر جایی از خانه ادرار کند.

 

ادرار کردن گربه در خانه

 

تأثیر بهداشت لوازم گربه، بر ادرار کردن خارج از ظرف!

اکثر گربه‌ها به نظافت اهمیت زیادی می‌دهند و شاید شما تابحال به این نکته توجه و دقت کافی نداشته‌اید. بنابراین ظرف خاک گربه ( توالت گربه ) باید همیشه تمیز باشد. پس سعی کنید تا همیشه ظرف را مرتب بشوئید و از لوازم مخصوص و بهداشتی برای تمیزکردن وسایل گربه استفاده کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، عوض کردن خاک گربه است. خاک گربه هم باید پس از مدتی تعویض شود تا بوی بد ادرار گربه، او را اذیت نکند. این یکی از دلایلی است که ممکن است برای گربه ناخوشایند باشد. مثلا سعی کنید هر ۳۰ الی ۴۰ روز خاک گربه را عوض کنید.

 

نتیحه گیری

این مقاله درباره راهکارهای مفید و کاربردی برای جلوگیری از ادرار گربه در خانه بود. روشها و نکات زیادی وجود دارد که می‌تواند به گربه شما در این امر کمک کند. نژادهای مختلفی از گربه وجود دارد که هرکدام با توجه به رفتار خاص خودشان، با این قضیه مواجه می‌شوند. بنابراین برای اینکه علت ادرار کردن گربه در خانه را بدانید، باید با رفتار گربه خود آشنا باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *